1259445154_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Lunta oli viikon verran oikein sopivasti. Kävimme joka päivä laskemassa mäkeä, Hippu nauttii siitä kovin. Mutta sitten tuli ilmastonmuutos ja sulatti lumet. Nyt on taas hiekkaa täynnä koko eteinen.

1259444341_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Olen pikkuhiljaa ryhtynyt valmistautumaan jouluun. Tilasin viisaana joulukorttikuvat samaan aikaan 1-vuotiskuvien kanssa ja askartelin kortit heti kuvien saavuttua. Nyt joulutervehdykset lepäävät jo Itellan huomassa punaisissa palautuskuorissaan. Kortteja lähti tänä vuonna lähes 60 ja vielä enemmänkin tulee pikkuhiljaa mieliin. Näiltä osin saatan turvautua ostokortteihin, en ole vielä varma.

Kela on pitänyt syksyllä huolen siitä, ettei rahatilanteemme ole päässyt näyttämään joulun alla liian turvatulta. Veronpalautuksia on tosin luvassa, mutta olen silti päättänyt yrittää jaksaa tehdä mahdollisimman paljon itse. Muutamia yritelmiä on jo aloitettu, mutta niistä lisää jos valmistuvat joskus. Myös joulukoristeet ovat työn alla ja toivon pientä edistystä niihin huomenna ennen pikkujouluvieraiden saapumista. Leivomme pipareita, ehkä jopa talon!

1259444122_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Essu lähti Helsinkiin pikku piparileipurille ja pari mokomaa valmistui kotikulmille.

Useaan läheisten tai tuttavien perheeseen odotetaan parhaillaan vauvaa. Olen valmistautunut pienokaisten tuloon kiertämällä kirppiksiä ja olen tehnyt monia ihania löytöjä. Vauvan vaatteet ovat usein todella hyvässä kunnossa ja monet arvostavat sitä, että olen nähnyt vaivaa löytääkseni käytännöllistä, siistiä ja kierrätettyä uudelle tulokkaalle. Hippu on myös saanut paljon käytettyjä vaatteita lahjaksi ja lainaan ja se on ollut meille suuri ilo. Toki olen myös ostellut silloin tällöin ihan uusia vaatteita odottamaan lahjontaa, sekakäyttäjä kun olen... tässä mielessä.

1259444169_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Tein ensimmäistä kertaa sinappia, mummon ohjeella: Vajaa kahvikupillinen sokeria, reilu kavikupillinen kermaa, jne... On kehuttu.

Olen ollut todella harmissani siihen, miten vähän olemme syksyllä matkustaneet. Matkat rannikkokaupunkeihin meiltä katsoen etelään, lounaaseen ja luoteeseen ovat siirtyneet vain jäädäkseen taas uutena ajankohtana tekemättä. Kaipailen kovasti mukavia hetkiä ystävällisten ihmisten seurassa, joita ei ole aikoihin nähnyt. Alkuviikosta sovimme menevämme jouluksi rannikolle, mutta tänään mies vihjasi halustaan viettää joulu täällä kotona. Toivon kovasti mielenmuutosta.